Reporting integration manager


hdfwebprojimg14

Projectbeschrijving Reporting integration manager CRH


Juni 2015 – Juli 2016

CRH

CRH is een toonaangevend bouwmaterialenbedrijf. CRH heeft een aanwezigheid in 31 landen en een omzet (2015) van EUR 24 miljard, en is in meerdere opzichten een top 3 speler wereldwijd. CRH heeft beursnoteringen in Dublin, London en New York. Het hoofdkantoor is gevestigd in Dublin, de Europese operatie wordt geleid vanuit Amsterdam.

 

Aanleiding voor de opdracht

Eind juli 2015 deed CRH een grote acquisitie van business van LafargeHolcim, een concurrent. Hiervoor was een wereldwijd acquisitieteam en later integratieteam samengesteld. De Reporting Manager van CRH Europe, opdrachtgever voor Reporting integration, stelde in de voorbereidende fase van de integratie een dedicated projectteam aan bestaande uit 3 interim professionals. Ruben werd in juni 2015 ingehuurd.

 

Reporting integration

De opdracht bestond uit de integratie van de geacquireerde bedrijven in alle rapportageprocessen van CRH in Europa. De nadruk lag op de financiële processen: managementrapportage, financial accounts rapportage en budgetten. Daarnaast werden diverse juridische, compliance- en control-gerelateerde rapportages begeleid.

 

Structuur en targets

Voor de datum van feitelijke acquisitie was contact met de over te nemen bedrijven minimaal. Dit zorgde voor de nodige uitdagingen voor de inrichting van het rapportagesysteem: duidelijkheid over de rapportagestructuur en de gebruikers per rapportageproces. Het maakte besluitvorming over target setting (budget) eveneens lastig.

 

Weekly Sales

Een week na de acquisitie was de eerste Weekly Sales rapportage vereist, een relatief eenvoudige rapportage. Ruben coördineerde dit proces: zorgen dat de rapportagesoftware tijdig bij de juiste personen in de landen werd geïnstalleerd en dat zij de juiste gebruikersrechten kregen (tezamen “user setup”), en vervolgens dat zij tijdig de juiste informatie rapporteerden. Met minimale vertraging was de eerste rapportage een feit.

Managementrapportage

In de weken daaropvolgend werden de voorbereidingen getroffen voor de eerste managementrapportage. Naast verfijning van de rapportagestructuur en user setup voor financiële rapportages behelsde dit het organiseren en houden van gebruikerstrainingen voor de verschillende landen. Deze werden door het projectteam in samenwerking met de Reporting Manager verzorgd. De ondersteuning van de geacquireerde bedrijven werd verdeeld in het projectteam, zowel de landen als specifieke onderwerpen. Ruben nam de operatie in het VK voor zijn rekening, naast onderwerpen als migratiekosten-rapportage en KPI-rapportage. De eerste maandrapportage verliep zonder noemenswaardige vertragingen en problemen.

 

Checks en review

Naast de ondersteuning werden ook de cijfers inhoudelijk gereviewd tijdens het rapportageproces, e.e.a. in samenspraak met de business controllers, de nodige checks in het consolidatieproces verricht, en benodigde aanpassingen van rapportages “nagejaagd”.

 

Vervolgopdracht

Na het financial accounts-proces, begin februari, waren alle rapportagecycli minstens eenmaal doorlopen, en was de Reporting integration afgerond. Ruben werd gevraagd om een aantal projecten op te pakken samen met het reportingteam in een vervolgopdracht. Deze bestonden onder andere uit het coördineren van de totstandkoming van (en het redigeren van) de eerste Europe Reporting Guidelines, het verzorgen van trainingmateriaal voor de trainingen in het Europese rapportagesysteem, en het begeleiden van alle 2016 budgetaanpassingen in Europa.

 

Terugkijkend

“Een leuke en mooie opdracht in een omgeving waarin mensen positief samenwerken en nieuwe processen en structuren creëren om goed voorbereid de gezamenlijke toekomst in te gaan”, aldus Ruben.

Copyright © 1967-2017 Hotel des Finances --- Design by F-Work.nl